Tuesday 9 December 2014

Tawaran baru...sibuk lagi

Aku mendapat tawaran baru... Kali ini aku ditawarkan untuk menguruskan projek perumahan sekitar Melaka. Perkara biasa apabila pembeli membeli rumah kediaman baru, peguam akan menguruskan urusan jual beli dan pinjaman. Bukan sesuatu yang asing bagiku tapi...aku bakal sibuk lagi...

Aku memang agak 'mementingkan diri'. Aku bekerja mengikut rentak diri sendiri dan tidak mengikut jadual orang lain. 'Keunikan' aku inilah yang membolehkan aku sampai ke tahap sekarang. Aku bekerja secara 'multi-tasking' bukan sahaja di rumah malah di pejabat juga. Aku boleh duduk di pejabat sampai lewat petang dan juga gigih memanjat tangga pejabat pada cuti hari Sabtu. Bulan lepas aku menolak tawaran kenalan untuk menguruskan urusan hakmilik di Johor Bahru. Masalahku ialah, fine, aku boleh bekerja dan 'gila' bekerja tetapi orang-orang di sekelilingku terlampau manja.

Suami mengharapkan aku menguruskan rumahtangga dan hal ehwal pejabat. Dan cemburu juga orangnya. Pengasuh anak-anak 'senget' emosi lepas suami berkahwin lagi, anak-anak yang kecil hingga besar mengharapkan aku dan mendamba perhatian penuh, ibu sendiri lumpuh dan perlu dijenguk selalu, bapa mengharapkan aku untuk urusan perubatan. Aku sendiri perlu menjana income yang banyak untuk keperluan sendiri & keluarga dan membantu ibu bapa selagi terdaya. Aku juga perlu kuat dalaman untuk 'berperang' dengan kes-kes perceraian yang kukendalikan bagi pihak anakguam. Di mana masa untuk diriku sendiri? Oh Tuhan, moga aku semakin kuat dan tabah dari hari ke hari.

I love what I am doing and feel very blessed. But i'm doing so many things at one time i feel like crazy. Selepas menguruskan rumahtangga di pagi hari, aku bekerja pula hingga lewat petang. Hujung minggu pula terlalu banyak 'social obligation' di kalangan keluarga dan saudara-mara, jika tak tertunai ada pula yang merajuk. Oh asam garam kehidupan. Jika tak berusaha, tak terasa kemanisan. Jika terlalu kuat berusaha, kita terkapai-kapai sendirian sampai tak sempat menikmati kerehatan.

No comments:

Post a Comment